196
آیدا در آینه
لبانت
به ظرافتِ شعر
شهوانی ترینِ بوسه ها را به شرمی چنان مبدل می کند
که جاندارِ غارنشین از آن سود می جوید
تا به صورتِ انسان درآید.
و گونه هایت
با دو شیارِ مورّب،
که غرورِ تو را هدایت می کنند و
سرنوشتِ مرا
که شب را تحمل کرده ام
بی آنکه به انتظارِ صبح
مسلح بوده باشم،
و بکارتی سربلند را
از روسبی خانه های دادوستد
سربه مُهر بازآورده ام.
هرگز کسی اینگونه فجیع به کشتنِ خود برنخاست که من به زندگی نشستم!
□
و چشمانت رازِ آتش است.
و عشقت پیروزیِ آدمی ست
هنگامی که به جنگِ تقدیر می شتابد.
و آغوشت
اندک جایی برای زیستن
اندک جایی برای مردن
و گریزِ از شهر
که با هزار انگشت
به وقاحت
پاکیِ آسمان را متهم می کند.
□
کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود
و انسان با نخستین درد.
در من زندانیِ ستمگری بود
که به آوازِ زنجیرش خو نمی کرد ــ
من با نخستین نگاهِ تو آغاز شدم.
□
توفان ها
در رقصِ عظیمِ تو
به شکوهمندی
نی لبکی می نوازند،
و ترانه ی رگ هایت
آفتابِ همیشه را طالع می کند.
بگذار چنان از خواب برآیم
که کوچه های شهر
حضورِ مرا دریابند.
دستانت آشتی است
و دوستانی که یاری می دهند
تا دشمنی
از یاد
برده شود.
پیشانی ات آینه یی بلند است
تابناک و بلند،
که «خواهرانِ هفتگانه» در آن می نگرند
تا به زیباییِ خویش دست یابند.
دو پرنده ی بی طاقت در سینه ات آواز می خوانند.
تابستان از کدامین راه فرا خواهد رسید
تا عطش
آب ها را گواراتر کند؟
تا در آیینه پدیدار آیی
عمری دراز در آن نگریستم
من برکه ها و دریاها را گریستم
ای پری وارِ در قالبِ آدمی
که پیکرت جز در خُلواره ی ناراستی نمی سوزد! ــ
حضورت بهشتی ست
که گریزِ از جهنم را توجیه می کند،
دریایی که مرا در خود غرق می کند
تا از همه گناهان و دروغ
شسته شوم.
و سپیده دم با دست هایت بیدار می شود.
بهمنِ ۱۳۴۲